ACTIVITAŢILE EXTRACURRICULARE – UN MOD DE FORMARE A PERSONALITĂŢII – înv. Rates Elena

Şcoala îşi propune să formeze multilateral personalitatea elevilor, să-i pregătească pentru viaţă, ţinând seama mai ales de perspectivele viitorului, acordând atenţia cuvenită bogăţiei de forme pe care se structurează comunicarea umană contemporană.

Cadrele didactice care lucrează cu elevii de azi, ei înşişi coparticipanţi la creaţiile celor pe care-i instruiesc, pe baza experienţei concrete şi a măiestriei lor pedagogice, afirmă că şcolarii dispun de un potenţial creativ important. Stă în puterea noastră să-i canalizăm, să-i dezvoltăm, astfel ca el să fie fructificat în folosul copiilor, al oamenilor şi al societăţii.

  Activităţile extracurriculare completează  activităţile de învăţare realizate la clasă, dezvoltă dorinţa de a şti mai multe din diferite domenii ale ştiinţei, dezvoltă elevului competenţe de a se implica în viaţa socială, de a folosi timpul liber într-un mod plăcut şi util.        Aceste activităţi pot contribui la o bună autocunoaştere, la creşterea încrederii în sine, la sporirea spontaneităţii şi creativităţii, la dezvoltarea de opinii şi a unor iniţiative. Pe parcursul realizării activităţilor este foarte importantă comunicarea.

O activitate deosebit de plăcută este excursia tematică sau tabăra. De câte ori nu ne-au întrebat elevii noştri: Unde vom merge anul acesta? Parcă retrăiesc momentele dinaintea plecării când toţi aşteptau cu nerăbdare să cunoască locuri noi. Excursiile şi taberele contribuie la dezvoltarea intelectuală şi fizică a elevilor, la educarea lor cetăţenească şi patriotică. Aceste activităţi oferă posibilitatea însuşirii unor experienţe sociale importante, dar şi îmbogăţirea orizontului cultural ştiinţific. Dacă dorim ca ’’seminţele’’ educaţiei să dea roade, trebuie ca publicul-ţintă să fie alcătuit din copii, în primul rând, deoarece, precum spune şi un proverb mai vechi, ’’pomul când e mic se-ndreaptă’’ , de mici trebuie să le formăm copiilor principalele noţiuni, priceperi şi deprinderi de educaţie, trebuie ca ei să manifeste interes încă de mici, pentru a putea fi adevăraţi oameni în timp. Copiii sunt publicul cel mai important deoarece ei sunt consumatorii de mâine ai resurselor umane.

În funcţie de conţinut, identificăm mai multe categorii de excursii :

–          excursii pentru cunoaşterea componentelor naturale ale peisajului geografic ;

–          excursii pentru cunoaşterea anumitor obiective social-economice şi culturale ;

–          excursii cu obiective mixte.

Excursia este una dintre cele mai atractive, plăcute şi utile activităţi de recreere şi odihnă activă. Activităţile extraşcolare bine pregătite sunt privite cu deosebit interes de către elevi şi  facilitează acumularea de cunoştinţe.

De-a lungul carierei didactice am constatat că  aceste activităţi au îmbogăţit cunoştinţele elevilor despre viaţa plantelor şi a animalelor, dar au încurajat şi exprimarea liberă a copiilor în afara clasei. Relaţiile dintre elevi s-au îmbunătăţit semnificativ.

În excursia organizată cu elevii, la sfârşitul anului şcolar, am urmărit cu mare atenţie comportamentul acestora. Am observat că toţi elevii care s-au implicat activ în acţiune au avut un comportament plăcut, au dat dovadă de însufleţire şi ajutor reciproc, iar limbajul folosit a fost adecvat. În acel moment mi-am dat seama cu mare satisfacţie, că aceşti copii  încearcă să-şi demonstreze lor că pot fi mai buni, cu un comportament demn de urmat.

Serbările reprezintă un izvor de satisfacţii, bucurii, creează o bună dispoziţie, favorizează dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic şi psihic. Emoţiile şi bucuriile comune trăite cu prilejul organizării unor astfel de activităţi contribuie la închegarea colectivului, la întărirea relaţiilor de prietenie între copii, ceea ce le demonstrează valoarea educativă. În cadrul serbărilor şcolare, elevii au ocazia să-şi demonstreze talentul, să se afirme şi, în acelaşi timp, să devină pentru câteva momente „actori”, interpretând anumite roluri.

Începând din clasa I şi până la sfârşitul clasei a IV-a, an de an, cu ocazia sărbătorilor naţionale şi religioase, obişnuiesc să pregătesc serbări atractive şi interesante cu elevii. Satisfacţia mea şi-a elevilor este mai mare când reuşim să impresionăm sau să emoţionăm părinţii.

Sub genericul „Uite, vine Moş Crăciun!” prezentăm, în fiecare an, colinde în jurul bradului împodobit, iar elevii sunt răsplătiţi cu daruri din partea Moşului. În luna decembrie, în cadrul serbării, am pregătit o scenetă deosebită intitulată „ 1  decembrie ”. Prin talentul lor interpretativ, micii „actori” au reuşit să impresioneze audienţa, cu atât mai mult cu cât vestimentaţia pe care au avut-o copiii, a dat un plus de culoare şi frumuseţe scenetei prezentate.

Activitatea extracurriculară este o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţie, adoptând el, în primul rând, o atitudine creatoare, atât în modul de realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu elevii, asigurând astfel o atmosferă relaxantă care să permită stimularea creativă a elevilor.

 

Bibliografie ;

– Revista   Învăţământ primar 2006  Valenţe formative ale activităţilor extraşcolare. Editura Miniped

– Ioan Nicola , 1980, Pedagogie şcolară, editura Didactică, revizuita , capitolul 4 şi 19.

–  Prof. Gerard Stan, curs de pedagogia comunicării, capitolul sociologia comunicării

–  Psihologia pentru toţi

– Nicki Stanton ,  1997,   Comunicarea  ,  Editura pedagogică.

3 thoughts on “ACTIVITAŢILE EXTRACURRICULARE – UN MOD DE FORMARE A PERSONALITĂŢII – înv. Rates Elena

  1. Felicitari ptr.asa activitati !Pot fii modele ptr. multi si ptr.mine
    Mi-ar place chiar sa colaboram. Antonie Rodica – inv. Pestisani , Gorj

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s