Proiectul excursiei ,,Suceava, trecut şi prezent”

SUCEAVA – trecut şi prezent

PROIECT   DE   EXCURSIE

COORDONATORI:

Prof. înv. primar Dodu Angela

Înv. Fulga Luminiţa

DATA  EXCURSIEI: 10 mai 2013

TEMA: Ţara mea – gură de rai

ITINERARUL EXCURSIEI: Dumbrăviţa – Suceava ( Muzeul de Istorie – Muzeul de Ştiinţe – Planetariu – Cetatea Sucevei – Iulius Mall – retur)

TIPUL EXCURSIEI:  activitate extraşcolară

ARGUMENT:

O excursie şcolară bine organizată oferă elevului posibilităţi multiple de observare şi cunoaştere. Acesta va dobândi cunoştinţe solide din domenii variate, deprinderi practice folositoare, care-i pot servi apoi şi în viaţă, şi va rămâne cu frumoase amintiri.

Excursiile pot sprijini în mod efectiv lecţiile de curs, mai ales la unele discipline, cum sunt de exemplu geografia, istoria sau ştiinţele naturii. Lecţii cum sunt formele de relief, mediile de viaţă, orientarea în natură, viaţa plantelor, personalităţi ale istoriei etc. dau o imagine  mult mai vie asupra problemelor, mărind totodată interesul elevilor.

Suceava, unul dintre cele mai vechi orașe din România și fostă capitală a Moldovei, dispune de numeroase obiective istorice și turistice, răspândite pe teritoriul localității și în împrejurimile sale. Orașul se remarcă prin numărul ridicat de vechi lăcașuri de cult ortodoxe, armenești, romano-catolice, evreiești, etc. Aceste biserici și mănăstiri sunt o dovadă a diversității etnice și a multiculturalismului așezării. De asemenea, în Suceava există mai multe clădiri monument istoric, majoritatea construite la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Acestora li se adaugă o serie de statui, busturi, mozaicuri parietale și alte monumente, care reprezintă puncte de atracție. Majoritatea obiectivelor istorice și turistice se găsesc în perimetrul vechiului oraș, zonă ce se întinde între Cetatea de Scaun (la est) și Cetatea Șcheia (la vest).

Stefan_Tron

6389p

Muzeul de Istorie a fost înființat în anul 1900 din inițiativa unor intelectuali suceveni. Deținător, inițial, al unui patrimoniu restrâns, rezultat din săpăturile arheologice începute în anul1895 la Cetatea de Scaun a Sucevei, muzeul și-a îmbogățit de-a lungul timpului colecțiile, și-a amplificat și diversificat în permanență activitatea. Dispune în prezent de valoroase colecții arheologice, numismatice, fonduri memoriale și documentare, cărti, reviste, manuscrise, partituri, arme, uniforme, pinacotecă. Expoziția de istorie, din Strada Stefan cel Mare nr. 33, reorganizată și deschisă în 1981, prezintă istoria Bucovinei, în contextul istoriei naționale.

350px-Muzeul_de_Stiintele_Naturii_din_Suceava

Clădirea în care funcționează în prezent Muzeul de Științele Naturii din Suceava a fost construită între anii 1811-1814, având inițial rolul de sediu al Școlii populare din Suceava. Aici au funcționat în decursul timpului mai multe instituții de învățământ sucevene.

Muzeul de Științele Naturii din Suceava cuprinde colecții de mineralogiepetrografiepaleobotanicăpaleozoologiebotanică, malacologieentomologieornitologiemamalogie. Aici există colecții foarte rare în muzeele din țară: gândaci de scoarță, viespi aurii, eșantioane de paleofloră și de flori de mină; herbarul Flora Bucovinei; macro mamifere din pădurile Bucovinei.

Expozițiile prezintă o prezentare a lumii animale și vegetale din județul Suceava, fiind prezentate dioramele: „Turmă de mistreți”, „Ursul brun din Bucovina”, „Boncănitul cerbilor”, „Haită de lupi – iarna”. De asemenea, există și expoziții temporare de minerale, păsări migratoare, reptile viiși materiale reciclabile.

SONY DSC

foto

Planetariul din Suceava a fost inaugurat în anul 1982 (fiind al treilea planetariu din ţară în ordinea deschiderii şi cel mai mare din ţară în ceea ce priveşte capacitatea sălii şi a diametrului cupolei) şi este destinat proiectării cerului din ziua respectivă, a cerului din emisfera sudică şi nordică, a sistemului solar, a planetelor vizibile, a sateliţilor galileeni. Sala Planetariului de formă semisferică, cu o deschidere a cupolei de 10 m şi o capacitate de 80 de locuri dispuse circular, a fost dotată cu un proiector SkyMaster ZKP2, comandat încă din anul 1976 şi achiziţionat de la firma germană Carl Zeiss Jena în anul 1978. Acesta proiectează Soarele, Luna, planetele şi aproximativ 6000 de stele vizibile cu ochiul liber pe cerul boreal şi austral, imaginea dinamică a Sistemului Solar, planeta Jupiter cu sateliţii galileeni, evoluţia cometei Donati, fenomenul stelelor căzătoare (meteori) şi mişcarea unui satelit artificial. Terasa pentru observaţii astronomice cu luneta (x120) şi telescopul de tip cassegrain (x375), ambele de provenienţă Carl Zeiss. Se pot observa petele solare, relieful lunar, Jupiter cu sateliţii galileeni, inelele lui Saturn, roiuri de stele, nebuloase galactice şi fenomene astronomice (eclipse, ocultaţii etc.).
Un element de unicitate care diferenţiază Planetariul nostru de alte Planetarii din lume este pictura maestrului Mircea Hrişcă, reprezentând orizontul oraşului Suceava, lucrare care a devenit un veritabil document despre vechea arhitectură, reconstituind repere citadine de acum 30 de ani.

Cetatea_de_Scaun_a_Sucevei9

Cetatea_de_Scaun_a_Sucevei4

Domnitorul Ștefan cel Mare (1457-1504) a înțeles cel mai bine necesitățile construirii de clădiri fortificate pentru a apăra Principatul Moldovei de atacurile turcilor, tătarilor, ungurilor sau polonilor. El a construit primele mănăstiri fortificate din Moldova și a întărit cetățile existente. Considerând că Cetatea Sucevei nu este suficient întărită pentru a rezista atacurilor inamicilor Moldovei, el a construit un zid de incintă care a înconjurat fortul mușatin, asemenea unui inel. Cetatea de Scaun a Sucevei este formată din mai multe elemente componente. Între cetate și restul platoului se află un șanț de apărare, ale cărui pereți dinspre platou de pe latura de est au fost consolidate cu o contraescarpă. O astfel de construcție a existat și pe latura de sud, dar s-a prăbușit. Pe latura de vest și pe cea de sud-vest a fost construit un val de apărare artificial.

În cetate se pătrundea printr-un pod de acces cu o parte fixă și o alta mobilă, sprijinit în doi piloni înalți din piatră. Partea mobilă se putea ridica în caz de primejdie, dar odată trecut de ea exista o capcană în care puteau cădea vizitatorii nepoftiți. Trecut și de partea fixă a podului, se ajunge în curtea interioară a cetății. De acolo pentru a intra în clădirea fortului se trecea printr-un sistem de trei porți, apărate de soldați ce stăteau în camere de gardă, special amenajate.

4922a0cb28f1c-230x160

Cel de-al patrulea mall din reteaua nationala Iulius a fost deschis in noiembrie 2008, în urma unei investitii de peste 60 milioane euro.
Iulius Mall Suceava a revolutionat piata regionala de retail prin mixul de shopping-dining-entertainment propus bucovinenilor. Cele 150 de magazine cu branduri locale, nationale si internationale ofera nenumarate optiuni de cumparaturi, bazate pe raportul avantajos dintre calitate si pret.
Cei peste 49.750 mp inchiriabili ai mallului mai cuprind hipermarketul Auchan, magazinul de bricolaj Bricostore, o zona de entertainment pentru copii, casino, un teren de fotbal in aer liber, un patinoar sezonier, cel mai mare club de bowling si biliard din Suceava si o parcare cu 1.300 spatii. In plus, food court-ul Almondo ofera clientilor un adevarat „globetrotter culinar”, cu fast food-uri ce abordeaza stiluri culinare deosebit de variate: de la mâncaruri specific românesti, pâna la exotice feluri chinezesti, tiroleze, libaneze etc.

Publicul vizat : – elevii claselor   a III-a,  a IV a

– părinţi.

Îndrumători : învăţătorii claselor respective

 

Scopul proiectului:

–       Consolidarea momentelor semnificative ale istoriei Moldovei medievale în contextul Istoriei Românilor;

–       Cultivarea dragostei de frumos, faţă de monumentele istorice şi culturale vizate, faţă de obiceiurile şi tradiţiile poporului nostru, faţă de morala creştină românească şi faţă de natura Patriei.

Obiective operaţionale:

La sfârşitul excursiei, elevul va şti:

  • Să indice poziţia Sucevei pe hartă, indicând traseul parcurs;
  • Să comunice, folosind diverse metode şi mijloace de învăţământ, fondul general de cunoştinţe privind semnificaţiile, particularităţile şi importanţa principalelor monumente istorice, de cultură, vizitate;
  • Să analizeze aspecte etnografice şi folclorice de pe parcursul excursiei, evaluând valoarea lor istorică;
  • Să valorifice intra-  şi interdisciplinar conţinutul informaţiilor istorice, etnografice, folclorice, geografice, geologice, literare, religioase etc
  • Să motiveze de ce cunoaşterea şi ocrotirea monumentelor istorice, religioase, folclorice, etnografice, ale mediului înconjurător reprezintă îndatoriri elementare ale fiecărui locuitor al ţării.

3.    Evaluarea finala

La finalul proiectului ne propunem:

  •  Realizarea de albume foto, CD, casete video cu obiectivele vizitate si importanta acestora;
  • Realizarea unui buletin informativ ce va cuprinde realizarile si pasii urmati în proiect;
  •  Realizarea unui concurs de eseuri
  • Organizarea unui concurs de fotografii pe diferite teme: istorie, biologie, religie;
  • Publicarea proiectului si a fotografiilor pe site ul Comisiei Metodice a Învăţătorilor https://comisiemetodicainvatatoriibanesti.wordpress.com

Realizarea unor sedinte de informare a elevilor cu privire la importanta obiectivelor vizitate si prezentarea lor în cadrul unui filmulet realizat pe suport electronic.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s